Samarbejdsaftale mellem dagplejen og børnehaven
Dagplejens & børnehavens samarbejdsaftale tager udgangspunkt i følgende opmærksomhedspunkter fra B. & U’s folder:
”Den gode overgang til børnehave”.
Hvilket fælles grundlag arbejder vi ud fra i overgangene?
- Dagplejen og forældre laver hjernen og hjertet, når barnet er 2,9 år. Det er grundlaget for overgangssamtalen, mellem dagplejeren og kontaktpædagogen.
- Ved særlige omstændigheder, skal der være en overleveringssamtale, hvor børnehaven, forældre, dagplejer og dagplejepædagog deltager. Samtalen kan forekomme i børnehaven eller i dagplejen.
- Grundlaget kan suppleres med allerede gode eksisterende lokale løsninger for at sikre den gode overgang.
Hvor og hvor ofte mødes vi om overgange?
-En måned før start kontakter dagplejeren børnehaven med henblik på besøg i institutionen, der hvor det geografisk er muligt.
-Hvor det ikke er muligt, bliver overleveringen via dialogprofil.
Hvem mødes om overgange?
-Ved dagplejerens besøg, er det institutionen der er ”vært”. Hvis den ansvarlige kontaktperson eller dagplejeren bliver forhindret, ringes der afbud, og der aftales nyt besøg.
-Der aftales en tidsramme for besøget.
-Der laves aftale om tidspunkt for overlevering pr. telefon, der hvor forældrene har skrevet under på: ”Samtykke for overlevering til børnehave”
Målet for et børnehavebesøg er:
-At barnet ser og oplever de fysiske rammer for at kunne forberede sig til børnehave.
-Møde den nye kontaktpædagog, sammen med venner fra dagplejen.
-Evt. mødes med tidligere venner fra dagplejen, for at imødekomme genkendeligheden.
Hvilke roller har vi hver især?
-Dagplejeren indhenter samtykke til overleveringssamtalen.
-Dagplejeren tager initiativ til mødet i børnehaven og laver dagsorden.
-Fotos fra dagplejen medbringes i institutionen
-Ved dagplejerens besøg i børnehaven aftales hvornår kontaktpædagogen kontakter vedr. dialogprofilen.
Hvilke oplysninger skal overleveres?
Det fremgår af dialogprofilen. Ved telefonsamtale tages der udgangspunkt i følgende punkter:
-Hvordan reagerer barnet i nye omgivelser?
-Hvad er barnet især glad for eller optaget af for tiden?
-Hvordan er barnets selvhjulpet hed?
Hvordan inddrages forældrene i overleveringsmødet?
-Forældrene inddrages gennem dialogredskabet hjernen og hjertet.
-Forældrene forpligter sig til selv at kontakte børnehaven med henblik på den gode overgang for barnet.
-I tilfælde af at der ikke ligger skriftligt samtykke om overlevering fra forældrene, har forældrene det fulde ansvar for overlevering af barnet.