Samarbejdsaftale mellem dagplejen og børnehaven

Dagplejens & børnehavens samarbejdsaftale tager udgangspunkt i følgende opmærksomhedspunkter fra B. & U’s folder:

”Den gode overgang til børnehave”.

Hvilket fælles grundlag arbejder vi ud fra i overgangene?

  • Dagplejen og forældre laver hjernen og hjertet, når barnet er 2,9 år. Det er grundlaget for overgangssamtalen, mellem   dagplejeren og kontaktpædagogen.
  • Ved særlige omstændigheder, skal der være en overleveringssamtale, hvor børnehaven, forældre, dagplejer og   dagplejepædagog  deltager. Samtalen kan forekomme i børnehaven eller i dagplejen.
  • Grundlaget kan suppleres med allerede gode eksisterende lokale løsninger for at sikre den gode overgang.

Hvor og hvor ofte mødes vi om overgange?

-En måned før start kontakter dagplejeren børnehaven med henblik på besøg i institutionen, der hvor det geografisk er muligt.

-Hvor det ikke er muligt, bliver overleveringen via dialogprofil.

Hvem mødes om overgange?

-Ved dagplejerens besøg, er det institutionen der er ”vært”. Hvis den ansvarlige kontaktperson eller dagplejeren bliver forhindret,    ringes der afbud, og der aftales nyt besøg.

-Der aftales en tidsramme for besøget.

-Der laves aftale om tidspunkt for overlevering pr. telefon, der hvor forældrene har skrevet under på: ”Samtykke for overlevering      til børnehave”

Målet for et børnehavebesøg er:

-At barnet ser og oplever de fysiske rammer for at kunne forberede sig til børnehave.

-Møde den nye kontaktpædagog, sammen med venner fra dagplejen.

-Evt. mødes med tidligere venner fra dagplejen, for at imødekomme genkendeligheden.

Hvilke roller har vi hver især?

-Dagplejeren indhenter samtykke til overleveringssamtalen.

-Dagplejeren tager initiativ til mødet i børnehaven og laver dagsorden.

-Fotos fra dagplejen medbringes i institutionen

-Ved dagplejerens besøg i børnehaven aftales hvornår kontaktpædagogen kontakter vedr. dialogprofilen.

Hvilke oplysninger skal overleveres?

Det fremgår af dialogprofilen. Ved telefonsamtale tages der udgangspunkt i følgende punkter:

-Hvordan reagerer barnet i nye omgivelser?

-Hvad er barnet især glad for eller optaget af for tiden?

-Hvordan er barnets selvhjulpet hed?

Hvordan inddrages forældrene i overleveringsmødet?

-Forældrene inddrages gennem dialogredskabet hjernen og hjertet.

-Forældrene forpligter sig til selv at kontakte børnehaven med henblik på den gode overgang for barnet.

-I tilfælde af at der ikke ligger skriftligt samtykke om overlevering fra forældrene, har forældrene det fulde ansvar for overlevering af barnet.