Den gode overgang

På Bredballegård har vi fokus på at skabe en tryghed for børnene i de forskellige overgange. Det kan være fra vuggestue til børnehave, fra en børnehavegruppe til en anden, eller fra børnehave til skole.

Bredballegårds arbejde med overgange og sammenhænge

  • Overgang fra vuggestue/dagpleje til børnehave

    Ved overgang fra dagpleje til børnehave er det vigtigt, at barnet får kendskab til institutionen gennem et eller flere besøg inden opstart, sammen med dagplejen både ude og inde. Ifølge aftale med forældrene gives der ved børn med særlige behov eller specifikke problematikker, oplysninger videre fra dagplejen til den kommende primærpædagog og evt. ledelsen i børnehaven. Dette i form af referater af tidligere møder, udredninger, sprogscreeninger. Se mere på linket: Folder om den gode overgang til børnehave - Vejle Kommune

    Ved overgang fra vuggestue til børnehave aftales der internt et overleveringsforløb i form af besøg i børnehaven inden opstart. Dette i form af deltagelse på ture, forskellige aktiviteter i huset m.m.

    Ved overgangen fra dagpleje/vuggestue etableres en kontakt til stedet, og der aflægges et besøg i børnehaven. Forældrene inviteres til et for-besøg sammen med barnet, hvor de får diverse informationer og omvendt. Ved starten hos os tilknyttes barnet en bestemt voksen - primærperson.

    Forældrene opfordres til at bruge nogle dage på indkøring og at barnet får nogle korte dage i starten. Flyttes barnet fra vuggestuen til børnehaven i vores eget hus, gøres overgangen mere glidende. Barnet er på besøg, når det passer ind og kan længe have sin gang ud og ind af de 2 stuer. På denne måde får barnet kendskab til de "nye" voksne og børn og opnår en fortrolighed med den nye gruppe. Forældrene informeres om børnehavens arbejdsmål/metode.

     

     

  • Overgang fra børnehave til skole

    Vi samler børnene hos Skarnbasserne det sidste års tid inden de starter i skolen. Formålet er at arbejde målrettet og inkluderende med skoleparathed og at give børnene et nyt fællesskab og kendskab til det nye der venter.

    I Vejle kommune arbejder alle institutioner med samme overgangstema hvert år. Dette planlægges sammen med skolerne for at skabe sammenhæng og genkendelighed i overgangen.

    I børnegruppen har vi megen dialog om hvilken skole børnene skal på, da vi ofte har børn til flere forskellige skoler (både folkeskolen og privatskoler). Dette for at forberede børnene på, at det fællesskab de har nu, bliver til flere forskellige nye fællesskaber på forskellige skoler i byen. Her går vi også på skolebesøg.

    Som skriftligt overleveringsmateriale til skolerne, bruger vi Hjernen &Hjertet der tager udgangspunkt i Lærerplanen.

    Vi besøger og får genbesøg af Skovmyren (Hældagerskolen).

    Vi besøger Kirkebakkens  0.klasser.

    Vi tilbyder forældrene skoleparathedssamtaler.

    V arbejder målrettet med skoleparathed. Bl.a. med fokus på selvhjulpenhed, robusthed og kommunikative færdigheder. I arbejdet tager vi udgang i kommunens folder "Den gode overgang" og "De 8 kompetenceområder" udleveres til forældre hos Skarnbasserne. 

    Ved børn med særlige behov, laves et overdragelsesmøde mellem skolen og ledelsen i institutionen. Forældrene inviteres til et førskolemøde, hvor de delagtiggøres i status af barnet og arbejdsopgaver fremadrettet.

    Se også afsnittet "Overgang til skolen"