Studerende på Bredballegård

Hvad vi forventer af dig som pædagogstuderende og hvad du kan forvente af os.

Vi vil gerne gøre en indsats for at uddanne vores kommende kolleger. Det er vores ønske, at gensidig tillid og engagement skal præge den tid, du er hos os.

Vi forventer, at du kommer på besøg inden praktikstarten. Vi vil her vise dig huset, give dig en mødeplan, informere om planlagte aktiviteter og møder, hvor der er mødepligt. Fortælle dig om målgruppen og andre relevante ting, der betyder noget for at få huset til at fungere som en god arbejdsplads for alle. Inden for de muligheder og rammer, vi har hos os, vil vi støtte dig i at nå dine mål.

Hvad kan huset tilbyde

En af pædagogerne har et 7-ugers praktikvejlederkursus. Det er 1 person, der er vejleder i hele forløbet. Du kan som studerende drage nytte af andre personers specielle viden.

  • 1 1/2 skemalagt vejledningstime om ugen, så vidt det er muligt.
  • Samarbejde med seminariet.
  • Samarbejde med den studerende om mål for praktikken.
  • Støtte og vejlede den studerende i planlægning af projekter.
  • Reflektere / diskutere egne handlinger og pædagogiske tiltag.
  • Give og modtage ris og ros.
  • Diskussioner med udgangspunkt i konkrete eksempler og tage den studerende alvorligt.
  • Give rum til forskelligheder.
  • Tage teoretiske emner op i samarbejde med den studerende.
  • Lade den studerende indgå som en vigtig del af personalegruppen.
  • Give den studerende tid til at være "studerende".
  • Vi ser det som noget positivt at have studerende i huset.
  • For at sikre alsidighed i bedømmelsen af den studerendes udbytte af praktikken vil evalueringen foregå ved, at vejlederen inddrager de pædagoger, den studerende har arbejdet mest sammen med, samt lederen.
  • Vi vil forholde os til dine egne mål, husets værdier, mål, metoder og handleplaner.

Studerende i 1. praktik

Målet er, at du lærer

  • at du får mest muligt kendskab til arbejdet i en integreret daginstitution.
  • at du lærer at lære.
  • at du får kendskab til, at din egen personlighed er dit vigtigste arbejdsredskab, når du indgår i relationer med andre.
  • at du kan klare og tage ansvar for et pædagogisk forløb med en mindre gruppe børn.
  • at du får forståelse for, hvad børn skal være medbestemmende om, og hvad de voksne har ansvar for.
  • at du formulerer dig skriftligt i dit arbejde.

 

Studerende i 2. praktik

Målet er, at du lærer

  • ansvarlighed i forhold til børnenes udvikling, omsorg for børn, planlægning og udførelse af pædagogisk arbejde.
  • at du ud over det, der er planlagt i huset, også selv planlægger og forbereder aktiviteter og spørger kollegaer ved tvivl eller manglende viden.
  • at turde handle, stille spørgsmål og gå i dialog med dine kollegaer.
  • at du inden for den første måneds ansættelse har tilegnet dig evnen til at have et overblik
  • at du kan skabe kontakt og have relationer med alle børn i gruppen.
  • at du øver dig i at lave iagttagelser og selv prøver at bedømme, hvornår du kan skrive det ned. Har du brug for tid til fordybelse, er det vigtigt, at du aftaler det med en kollega, så der er andre, der har overblikket.
  • at du i god tid sammen med din vejleder får tilrettelagt den bundne opgave fra seminariet, så det kan indgå som en naturlig del af det pædagogiske arbejde.

Målet er, at du, inden du forlader os, kan indgå i arbejdet som en uddannet pædagog, hvilket vil sige, at du skal kunne tage ledelse på 1. niveau.

  • Du skal have overblik over børnenes udviklingsniveau.
  • Du skal ud fra dette kendskab sikre, at der udarbejdes handleplaner for det pædagogiske arbejde samt sikre, at disse udføres.
  • Du skal observere børnene med henblik på særlig eller generel indsats.
  • Du skal kunne samarbejde med psykologer, talepædagoger, skolen, etc.
  • Du skal udarbejde konfliktløsningsredskaber med afsats i den anerkendende praksis.
  • Du skal foretage indsats over for børn med særlige vanskeligheder.
  • Du skal sammen med dine kollegaer udarbejde særlige retningslinjer for forældresamarbejdet.
  • Du skal kunne vejlede medhjælperne og være bevidst om, at du er rollemodel.
  • Du skal medvirke til et godt psykisk arbejdsmiljø.
  • Du skal kunne se sammenhænge og tænke i helheder og udvikling af det pædagogiske arbejde og lave handleplaner for forskellige tiltag.
  • Du skal være åben om det, du arbejder med. Derved kan du opnå støtte ved problemer til egen udvikling og få en eventuel rådgivning eller supervision.
  • Du skal forholde dig til dine følelser og handle ud fra viden og rummelighed.
  • Du skal kunne anvende dokumentation i dit arbejde.
  • At vi kan glæde os til den faglige dialog

Hvad forventer vi

  • Hvad kan huset tilbyde

    En af pædagogerne har et 7-ugers praktikvejlederkursus. Det er 1 person, der er vejleder i hele forløbet. Du kan som studerende drage nytte af andre personers specielle viden.

    • 1 1/2 skemalagt vejledningstime om ugen, så vidt det er muligt.
    • Samarbejde med seminariet.
    • Samarbejde med den studerende om mål for praktikken.
    • Støtte og vejlede den studerende i planlægning af projekter.
    • Reflektere / diskutere egne handlinger og pædagogiske tiltag.
    • Give og modtage ris og ros.
    • Diskussioner med udgangspunkt i konkrete eksempler og tage den studerende alvorligt.
    • Give rum til forskelligheder.
    • Tage teoretiske emner op i samarbejde med den studerende.
    • Lade den studerende indgå som en vigtig del af personalegruppen.
    • Give den studerende tid til at være "studerende".
    • Vi ser det som noget positivt at have studerende i huset.
    • For at sikre alsidighed i bedømmelsen af den studerendes udbytte af praktikken vil evalueringen foregå ved, at vejlederen inddrager de pædagoger, den studerende har arbejdet mest sammen med, samt lederen.
    • Vi vil forholde os til dine egne mål, husets værdier, mål, metoder og handleplaner.
  • Studerende i 1. praktik

    Målet er, at du lærer:

    • at du får mest muligt kendskab til arbejdet i en integreret daginstitution.
    • at du lærer at lære.
    • at du får kendskab til, at din egen personlighed er dit vigtigste arbejdsredskab, når du indgår i relationer med andre.
    • at du kan klare og tage ansvar for et pædagogisk forløb med en mindre gruppe børn.
    • at du får forståelse for, hvad børn skal være medbestemmende om, og hvad de voksne har ansvar for.
    • at du formulerer dig skriftligt i dit arbejde.

     

  • Studerende i 2. praktik

    Målet er, at du lærer:

    • ansvarlighed i forhold til børnenes udvikling, omsorg for børn, planlægning og udførelse af pædagogisk arbejde.
    • at du ud over det, der er planlagt i huset, også selv planlægger og forbereder aktiviteter og spørger kollegaer ved tvivl eller manglende viden.
    • at turde handle, stille spørgsmål og gå i dialog med dine kollegaer.
    • at du inden for den første måneds ansættelse har tilegnet dig evnen til at have et overblik
    • at du kan skabe kontakt og have relationer med alle børn i gruppen.
    • at du øver dig i at lave iagttagelser og selv prøver at bedømme, hvornår du kan skrive det ned. Har du brug for tid til fordybelse, er det vigtigt, at du aftaler det med en kollega, så der er andre, der har overblikket.
    • at du i god tid sammen med din vejleder får tilrettelagt den bundne opgave fra seminariet, så det kan indgå som en naturlig del af det pædagogiske arbejde.
  • Hvad er målet?

    Målet er, at du, inden du forlader os, kan indgå i arbejdet som en uddannet pædagog, hvilket vil sige, at du skal kunne tage ledelse på 1. niveau.

    • Du skal have overblik over børnenes udviklingsniveau.
    • Du skal ud fra dette kendskab sikre, at der udarbejdes handleplaner for det pædagogiske arbejde samt sikre, at disse udføres.
    • Du skal observere børnene med henblik på særlig eller generel indsats.
    • Du skal kunne samarbejde med psykologer, talepædagoger, skolen, etc.
    • Du skal udarbejde konfliktløsningsredskaber med afsats i den anerkendende praksis.
    • Du skal foretage indsats over for børn med særlige vanskeligheder.
    • Du skal sammen med dine kollegaer udarbejde særlige retningslinjer for forældresamarbejdet.
    • Du skal kunne vejlede medhjælperne og være bevidst om, at du er rollemodel.
    • Du skal medvirke til et godt psykisk arbejdsmiljø.
    • Du skal kunne se sammenhænge og tænke i helheder og udvikling af det pædagogiske arbejde og lave handleplaner for forskellige tiltag.
    • Du skal være åben om det, du arbejder med. Derved kan du opnå støtte ved problemer til egen udvikling og få en eventuel rådgivning eller supervision.
    • Du skal forholde dig til dine følelser og handle ud fra viden og rummelighed.
    • Du skal kunne anvende dokumentation i dit arbejde.
    • At vi kan glæde os til den faglige dialog