Forældresamarbejde i hverdagen

Vores daglige kontakt med forældrene

Igennem daglig dialog, dokumentation og informationer, inddrager vi forældrene i deres børns dagligdag og udvikling.

Informationerne kan være vores nyheds/månedsbreve- og planer, hvor forældrene kan orientere sig om, hvad der arbejdes med og hvad vi er optaget af, både på vores ture og i vores pædagogiske aktiviteter inde og ude. Gennem fotos på AULA, billedcollager, børnenes individuelle mapper og udstillinger der viser børnenes processer, kan forældrene også få et indblik i hverdagen. Vi bruger ligeledes AULA som en kommunikation-platform til beskeder og opslag til forældrene.

Vi bruger dialogprofilen som et arbejdsredskab sammen med forældrene og den er med til at sætte fokus på udviklings- og lærings punkter. Vi bruger den som udgangspunkt for overleveringssamtaler ved overgangen fra vuggestue til børnehave og igen ved overgangen til skolen. Vi benytter også sprogvurderinger til at samarbejde med forældrene om barnets sproglige udvikling. Vi afholder forældresamtaler ved overgangen fra vuggestue til børnehave, og tilbyder ligeledes en samtale når børnene rykker fra børnehave til skole. Derudover er det altid muligt at få en samtale, hvis forældre eller personale oplever behov for ekstra opmærksomhed.

I samarbejdet med forældrene kan vi inddrage relevante fagfolk fra skole og PPR - Pædagogisk Psykologisk Rådgivning for Børn og Unge.